…**İNSAN DEDİĞİN…

İNSAN DEDİĞİN

Çileyi üç beş satır; derdi üç damla yaşla,
Sanatı kullanarak; anlatır bir kaç taşla.

Bir kaç taş atma ile; bitmez ki dertlerimiz,
Kan kusarken kızılcık; içtik der fertlerimiz.

Fertlkerimizi görme; hoş kibir abidesi,
Uçkurunu düşünür; herşey alır midesi.

Midesiz değilizdir; hatır gönül düşmüşüz,
Mezar bedava diye; dağlara üşüşmüşüz.

Üşüştüğümüz yerler; bizden ah-u zar eder,
Mayamız olan toprak; bize intizar eder.

İntizarlar yüzünden; artmıyor kazancımız,
Komşumuzun varlığı; bizim karın sancımız.

Sancılar bastığında; akla gelir Yaradan,
Hep gizli kalsa bile; kan akmaz her yaradan.

Yaradanım can vermiş; bir damla  haram suya,
İyi kötü fark etmez;  insan  dediğin bu  ya…

wwwraifaras.com 11.08.2004
c)Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin
kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.

GS.2

 

… **Y A L A N C I …

YALANCI

Hileler düzenbazlık; hepsi gelir ardarda,
Bir ayağın denizde; ötekisi karada,
Her limanda bir kaptan bir çarkçı başı gibi,
Sahip olduğun rota; yer bulmaz pusulada.

Yaşama şartlarında; yoktur asla ihtiyat,
Lokmaların çalıntı; içtiğin sular bayat,
Tam yemek saatinin su çekmiş aşı gibi,
İkincilere göre; seçtiğin yeni hayat.

Bukalemun gibisin; renk oldun her seferde,
Söyler misin ey sefil; yaşama gücün nerde,
Ruhunu yola salmış; bedenin başı gibi,
Özün sözün apayrı; konuş olduğun yerde.

Seni tanıdığım gün; ömrümde bir hatadır,
Deme haram yedirmiş; günahım atadadır,
Riyakarlıkta özne; timsah göz yaşı gibi,
İçindeki fenalık ; gün gibi ortadadır.

Deme hep puslu kalır, yer yüzü ışık dolmaz,
Olan gün aşırıdır; yüzün hiç gizli kalmaz,
İki yüzlü ruhların; günlük tıraşı gibi,
Dönerken ötekini; kimse farkında olmaz.

wwwraifaras.com 30.o7.2004
c)Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin
kendisine ve / veya temsilcilerine aittir

GS.2

…**DERT OLDU İÇİME…

DERT OLDU İÇİME

Bölünen zamanda, sevgi ve yaşlar,
Dert oldu içime; seni aradım.
Seni sorar sanki Van Gölü kuşlar,
Dert oldu içime; seni aradım.

Gittin aramadın sormadın beni,
Uğruna vermiştin bu tende canı,
Çok severdi dostlar benimle seni,
Dert oldu içime; seni aradım.

Zaman ilaç dedik her türlü derde,
Öldün mü sağmısın nasılsın nerde,
Gözüm yola daldı,durduğum yerde,
Dert oldu içime seni aradım.

Ayrılığı durak; koydun araya,
Yüreğimi mahkum ettin karaya,
Ağıtları bir bir dizdim sıraya,
Dert oldu içime; seni aradım.

Bir selam bekledim dinsin hasretin,
Bilirsin ben sende; sana hasretim,
Azrail’e bile; yoktur minnetim,
Dert oldu içime; seni aradım.

wwwraifaras.com 14.o7.2004
c)Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin
kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.

GS.2

…**KARTVİZİT 46…

*ŞAH

Gönlümün sultanı Ey Şah-ı merdan,
Yüzümü süreyim; ayak izine.
Göklere alındın; indin göklerden,
Yüzümü süreyim; ayak izine.

14.08.2010wwwraifaras.com

YARISI BENİM 2

…**HÜZNÜ BÖLÜŞTÜM…

HÜZNÜ BÖLÜŞTÜM

Bir geçer hevestir sayma sevdamı,
Sorana anlattım; senli dünyamı,
Gidersen git demek bana yakışmaz,
Her gece bölüştüm hüznü ve gamı.

Sevmekle olmuşum gönül adamı,
Gülüşün süsledi; bekar odamı,
Gidersen git demek bana yakışmaz,
Her gece bölüştüm hüznü ve gamı.

Bilmem ki bu  sevda zevk mi bela mı,
Bir ömür çok gördün; bana selamı,
Gidersen git demek bana yakışmaz,
Her gece bölüştüm hüznü ve gamı.

wwwraifaras.com 30.o6.2004
c)Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin
kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.

GS.2

…ANILARIMDAN…2

ANILARIMDAN…2

YERLEŞKE

***Yıllar mı çok çabu geçiyor, yoksa biz mi bazı şeyleri çok çabuk unutuyoruz.  Bu gün; çok katlı apartmanlarla yeniden inşa edilmeye çalışılan Erçiş’in yeni haline bakınca eskiyi hatırlamak daha kolay oluyor. Yeşillikler içinde, herkesin birbirini tanıdığı güzel bir yerleşke…Van- Bitlis yolu üzerine kurulmuş bir çarşı. Daha sonra genişletilen Van- Ağrı yolu. Sokaklar dar. Kahveler cıvıl cıvıl. Paranın, dostlukların yanında utandığı bir yer. Gündüz olabildiğince kalabalık olan bu güzel yer; vakit ikindiyi görünce; bazıları o günlerde köy olan İrşat ,Örene, Çelebibağı, Kasımbağı, Purul, Purmak, Hargin, Yekmal, Kadirasker ve Haydarbeyden yürüyerek veya hayvan sırtında gelenler geri döndü mü; ilçe hoş bir sakinliğe bürünürdü. Halk mutluydu. Hemen hemen her evin önünde ekilip biçilen bahçeler vardı. Çamur arklardan sular getirtilip ekilip biçilen yerler sulanırdı. Her evin önünde olmasa bile, her mahallede birden çok su kuyuları vardı. Herkes gidip o kuyulardan; korkmadan, sıkılmadan su getirebilirdi. Ard niyet yerine hoşgörü vardı. İlçe küçük olduğunda herkes birbirini tanırdı…
***Çarşıda da su ihtiyacını karşılamak için bir kaç tane çeşme vardı. Bütün iş yerleri su ihtiyaçlarını buralardan karşılardı. Mesala;bu günkü Kürüm Sinemasının önünde, “Han Bulağı “, Güzel Ticaretin önünde ” Küçük Bulak” vardı. Bu küçük bulağın yanındaki yerin, benim babama ait; altı kahvehane ve üstü otel olarak kullanılan bir mülk olduğu söylenirdi.
***Herkesin bildiği gibi, ilçenin en geniş yerinde yine ” Büyük Cami” vardı. Tam önünde; şimdiki Fenerbehçe çay evinin önünde ” Çarşı Bulağı ” vardı. Biraz ilerledikten sonra; bağlara giden “Ağyol”un solunda  “Santral (Candarma) Bulağı”, biraz daha sola dönünce ileri de, ” Gıdık Bulağı” ; yanında “Karpuz Tepe” nin altındaki ” Kümbet Bulağı ” vardı. En meşhuru ise; “Anonun Bulağı” diye bilinendi benim hatırladığm…
***Bütün bu bulak suları çılhanı geçip pis su arkına karışır derezemiye giderdi…

wwwraifaras.com 11.08.2012

Bu yazımı, Vanyolu Mahallesindeki kooperatif  evleri ve Toki yapılırken hazırlamıştım. Depremin daha çok şeyi alıp götüreceğini düşünememiştim.  (2015’E Ekle)

…**YENİ BAŞTAN…

YENİ BAŞTAN

Gidişine üzülmüşken; sorma deme neye yarar,
Ben her gece yeni baştan umutlarımı besledim. 
Sensiz geçen günlerimi bu ömre saymışım zarar,
Ben her gece yeni baştan umutlarımı besledim.

Kalacaksan oralarda; beklerim yıllar geçse de,
Hasret iki yanlı kama; beni boyumdan biçse de,
Dönüş vakti ölüm günü; enson zamanı seçse de,
Ben her gece yeni baştan umutlarımı besledim.

Dönüşün gurubun aksi; gözlerimin ol güneşi,
Hayelleri paylaşalım; ol mutluluğun ateşi,
Gıpta etsin tüm canlılar bilsinler gönlümün eşi,
Ben her gece yeni baştan umutlarımı besledim.

wwwraifaras.com 13.o6.2004
c)Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin
kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.

GS.2

 

… **ÖLÜMLE SÖZ KESTİM…

ÖLÜMLE SÖZ KESTİM

Her ıslık bir türküdür dudaklarımda,
Gözlerimde ufkun derinliği;
Avuçlarımda bir pişmanlık,
Adımlamak kalıyor bütün caddelerini şehrin…

Karanlıklar tuzak kurdu;
Ayrılığa bıçak çektim düellolarda…

İçin için kanıyor içimdeki tutsaklığım;
Gözbebeğim; gör halimi,
Düşlerin küskünlüğüne üzgünüm.

Tanelenince zaman,
Hasretin ağır basıyor gönlüme.
Vuslatın ıradıkça,
Ölümle söz kestim…

wwwraifaras.com 10.11.2016

M.AŞKLAR
c)Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin
kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.

 

…ERCİŞ BEKLİYOR…

ERCİŞ BEKLİYOR

Purul, Purmak, Kasımbağı; Örene,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.
Çelebibağ kucak açar gelene,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Derimevi, Çobandüzü; Gözütok,
Ekiciler sessiz; hiç ses seda yok,
Saymakla bitmez ki köylerimiz çok,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Baraja yan vermiş bak Kekliksırtı,
Koçköprü çevreyi sularla örttü,
Ağaçören solda; yol başı tuttu,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Unculardan sonra Abdalmezrası,
Ulupamir; Hara, Köycük arası,
Kardoğan var Söğütlüden sonrası,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Evbeyliden geç git Mağaraköye,
Misafir mi gelmiş sormazlar niye,
En uçta burç gibi bak Ağırkaya,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Çubuklu; Uncular sürer Dövenci,
Yetişen, Pınarlı mert olur genci,
Bucakönü, Akbaş dön gel Nişancı,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Çetintaşa bakar bu Kocapınar,
Dereye serilmiş durur Kıkpınar,
Bozyaka tepeden hep yola bakar,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Gümüşoluk sağda; sol Alçagedik,
Patnosa da biz buradan giderdik,
Çataltepeyi de başka severdik,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Duracak; Gökoğlan sol Ortayayla,
Derekent; Şerefli uzak bu Taşlıçayla,
Gedikdibi, Taşevlerde gün eyle,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Kayaboyun gelen giden uğrağı,
Karlıyayla dost sevenler durağı,
Kırkdeğirmen sular seller yatağı,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Yoldere; Görüşlü sonra Dinlence,
Baba yurdu gibi her yer gidince,
Karatavuk; Tekler, Bayramlı  önce,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Çakırbey; İşbaşı, dön İkizçalı,
Doluca; Yalındam üstte Yöreli,
Sonda kartal gibi bekler Gergili,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Dönerken Doğancı; Şehirpazarı,
Yorgunluğun alır Kaplıcaları,
Hasanabdal da dur gör oraları,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Komşudur Aksakal ve Sabanbüken,
Yılanlıdan önce gelir Yünören,
Hayran olur kalır Çökek’i gören,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Hacıkaş; Hocalı sonra Deliçay,
Sağda Mebus köyü sakin durur Pay,
Keklikova dümdüz iç rahat bir çay,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Yankıtepe mezra idi oldu köy,
Kızılören dosta adar her bir şey,
Salmanağa; Kadirasker Haydarbey;
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Işıklılar Erciş ile yan yana,
Tarihin yzdığı günen bu yana,
İnsaca  bir kıymet verir her cana,
Akşama dönersen Erciş bekliyor.

Kozluca, Topraklı; Aşağıgöze,
Ergücü dost gibi girer her söze,
İşte köylerimiz anlattım size,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Kendine özgüdür vardır töresi,
Yeşil Erciş diye; tanır yöresi,
Memleket dediğin işte orası,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

Tarihte değişik adla yazılmış,
Harf harf olmuş sayfalara kazılmış,
Ayrılınca Raif Aras üzülmüş,
Akşama dönersen; Erciş bekliyor.

wwwraifaras.com 05.05.2007
c)Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.

GS.3 (2015’e ekle)

…ANILARIMDAN…3

TEMMUZ 2012 ERCİŞ İZLENİMLERİM

***Şems-i Tebrizi; bir yazısında,”Cennet ve Cehennemi ille de gelecekte aramak gerekmez” diyor. Ne kadar manidar ve açık bir ifade olduğunu şüphesiz herkes kabul eder… Bu söz, bu gün güzel ilçem ERCİŞ için biçilmiş bir kaftan gibi. Adeta “cuk” demiş yerli yerine oturmuş sanki. Şükürleriyle cennette, çektikleriyle cehennemdeler hemşehrilerim. On ay önceki hüznün ve acının yanında şimdi bir de eli kolu bağlayan bir çaresizlik var.
***İl olmaya ramak kala; evinde yemek yediklerimizi, elinde halay oynadıklarımızı, bağından üzüm; bostanından sebze  topladığımızı ve sohbetinden feyizlendiğimiz onlarca sevdiklerimizi aramızdan alan deprem; asıl yıkıntısını şimdi gösteriyor. Geçmiş bunca süreye rağmen; ilçede Toki evlerinin yapılışından başka hiç bir faaliyet göze çarpmamaktadır. Kaldı ki bölgenin mevsimsel özellikleri göz önüne alındığında ” yaz bitti; güz geldi “demek geliyor içimden. Böyle giderse, bir kışı daha enkazları barakalardan seyrederek geçirecek ERCİŞ halkı.
***Erciş halkı diyorum. Çünkü afet yaşayan ve ölenlerin hepsi ERCİŞ doğumlu değildi. Ama, zarar ERCİŞ’in. Ev sahibi, dükkan sahipleri ERCİŞ’li. Zarar ve bedel ERCİŞ’liye kaldı.
***TOKİ evlerinin küçüklüğünden ve uzaklığından yakınan halk; ödeme biçimi ve borçlandırmadan da rahatsız. ” Kazanç yok ki ödeme olsun.” ” Derme çatma baraka dükkanlarda iş yapılmıyor;Kazanç masrafı karşılamıyor” diyorlar. TOKİ evlerinde aidat, kapıcı parası, yakat parası ve ulaşım büyük bir külfet getireceğe  benziyor. Bu ödemeyi de kaç kişi yapabilir bilemiyorum…
***Ayrıca; henüz imar planı çıkmayan ilçemde, yeni bir uygulama ile  -(sözüm ona mühendislerce hazırlanan planda)-  iş yerleri olan dükkanların cadde üzerinden beşer metre önden üçer metre yanlardan içeri çekilmesi ön görülüyormuş. Bu da ayrı bir memnuniyetsizlik yaratmış halk arasında.  İş yeri sahibi bir dostumuz ” Hocam; benim dükkanın derinliği beş metre yok bile.  Ayrıca yanımdaki de yıkılmayacak. Ben dükkanımı nereye göre geriye çekerim. Görüntü nasıl olacak. Bunu bize anlatmalılar. Belediye başkanımız da zor durumda kalmış. Eli kolu bağlı. Yeni imar planının Ankaradan gelmesini bekliyor” diyerek ERCİŞ’lilerin ortak dertlerinden birini dile getirmeye çalıştı.
***Camiler kilitli. Okullar yapılmamış. Enkazların çoğu olduğu gibi duruyor. Yeni yapılaşmaya izin yok.Kentsel Dönüşüm uygulanacak yerlerde hak sahibi olan insanlar iki kat daha tedirgin.
***Sık sık Suriyeden gelen göçmenlere yapılan yardım ve onların devletimize karşı hasmane tavırlarından bahsedip iç çekiyor ERCİŞ halkı.
***Sözün kısası; kısa bir süre içerisinde gördüğüm durum hiç hoş değil. Halk; hükümetten yana umutlarını kaybetmiş. Çaresiz ve bıkkın. Ümit ediyorum ki maneviyatları o insanları bir yanlış yapmaktan alı koyar. Çünkü; milletvekilimiz sayın Fatih ÇİFTÇİ beyin girişimleri ile engellenen  “Hükümeti Boykut ” girişimi  yine ilçede bulunan sivil toplum kuruluşlarında görev alan “uç partililerin provakesi” ile yeniden alevlenirse; İlçem ERCİŞ daha da kötü duruma düşer.
***Umarım yetkililere ulaşırım…

Raif ARAS
Emekli öğretmen-İZMİR

(2015′ E Ekle)